Training en INZICHT in GEDRAG en COMMUNICATIE door DISC.

Klantgericht werken in de horeca

Functioneert jouw horecateam aardig, maar denk je dat de afstemming tussen bijvoorbeeld de keuken en de bediening beter kan? Wil jij het optimale rendement halen uit jouw team, zodat de gasten optimaal kunnen genieten in het restaurant? Volg dan onze training DISC en Horeca, waarin klantgericht werken centraal staat.

In de horeca is gastvrijheid heel belangrijk. Je gasten zo behandelen dat ze zich welkom voelen en een mooie of gezellige tijd beleven, komt elke dag terug. De samenwerking in je team is daarin cruciaal, terwijl dat soms lastig is door de verschillen die er zijn tussen bijvoorbeeld keuken en bediening. Als je de eigenschappen van de teamleden, het gedrag en de communicatie die daarbij horen, inzichtelijk maakt, gaat dat enorm helpen. Als je van elkaar weet waarom je de dingen zo doet en wat je belangrijk vindt, dan bevordert alleen dat al de samenwerking. Ga je nog een stap verder en kijk je ook in je team welke werkzaamheden het beste bij een persoon passen, dan ga je merken dat dat een positieve uitwerking heeft, omdat dat de desbetreffende persoon meer energie geeft. Als het team goed functioneert en op elkaar is afgestemd, dan merken de gasten dat ook.

Training klantgerichtheid met DISC

DISC geeft inzicht in gedrag en communicatie. Dat kun je natuurlijk ook toepassen op de gasten. Als je merkt dat iemand het moeilijk vindt om een keuze te maken van de menukaart en daar graag een goed advies over krijgt, dan neem je daar de tijd voor. Er zijn ook gasten die houden van snelheid, en willen niet teveel advies en contact aan tafel met de bediening. Het is dan goed om daar rekening mee te houden en je gedrag daarop af te stemmen. Dat is klantgericht werken.

We kunnen natuurlijk eindeloos veel voorbeelden noemen, maar de praktijk wijst uit dat onze training klantgerichtheid met DISC enorm helpt in de horeca. Doordat wij vanuit TraineesPoint ook de combinatie maken met gastvrijheid, eten en training, is dit voor ons bekend terrein en delen we graag onze ervaringen om klantgericht te werken.

Hoe ziet onze training voor klantgericht werken eruit?

  • Elk teamlid vult individueel zijn DISC profiel in. Daarna volgt een heldere rapportage. Die wordt uitgebreid besproken en je krijgt praktische tips mee, waar je direct wat aan hebt. Dit neemt ongeveer 1,5 uur in beslag per persoon.
  • Daarna is er een teambijeenkomst, waarin we aan de slag gaan met de individuele leden van het team, en natuurlijk met het gehele teamprofiel en hoe dat eruit ziet. Door dat te doen zie je niet alleen waar jullie kracht zit, maar ook waar jullie op moeten letten. Stel dat je nieuwe mensen aan gaat nemen, dan kun je bewust kijken naar aanvulling op het team in plaats van meer van hetzelfde type persoon.
  • Je krijgt als team ook tips mee om dit te blijven gebruiken, zodat het niet een eenmalige oppepper is, maar een blijvend bruikbaar middel om met elkaar te blijven communiceren en de samenwerking in het oog te houden.
  • De teambijeenkomst duurt een dagdeel, waarin de lengte van dat dagdeel in overleg met de wensen van het team wordt bepaald.

Uiteraard kun je deze training voor klantgericht werken ook individueel doen. Dan maak je zelf een afspraak voor een DISC assessment gericht op horeca.

Volg de DISC training klantgerichtheid

Wil jij samen met jouw team werken aan de skills om klantgericht te werken? Neem contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden. Natuurlijk kun je ook direct een offerte aanvragen via de button hieronder.

Wat vinden onze gasten van ons?


Neem een KIJKJE in de keuken van je EIGEN ik